donderdag 24 mei 2012

Life goes on


Het leven gaat door, ook al voelt het soms niet zo. De twee kanten waarover ik al eerder schreef, blijven. Nog langer dan ik wil. Misschien nog wel langer dan ik nu kan overzien. Voor mij brengt de toekomst veel onzekerheid met zich mee. Ik wil weer gaan studeren. Ik ben druk bezig met het hoe, wat en waar (daarover later meer). In september wil ik weer. Nog een jaar als dit is nergens voor nodig. Ik heb er behoefte aan om op kamers te gaan wonen, om weer alles zélf te doen. In september kan dat allemaal weer. Als... Als er niets meer misgaat. Als er niks meer verandert. Als die vreselijke tumor nou maar niet terugkomt. Dat ik niet in de toekomst kan kijken, maakt het eng om plannen te maken. Want hoe meer ik me bezighoud met alles wat ik in het nieuwe (school)jaar weer kan en wil, hoe banger ik ook ben dat er roet in het eten wordt gegooid. Dat ik weer dat ziekenhuis in moet. Dat de consequenties voor de rest van mijn leven groter worden dan ze toch al zijn. Dat mijn leven weer stilstaat, nét als het eindelijk weer in beweging is.

Die angst weerhoudt me er niet van om me bezig te houden met mijn studiekeuze/beroepskeuze en alles wat erbij komt kijken. De brief die via Alexander Rinnooy Kan bij de voorzitter van het college van bestuur in Utrecht terecht is gekomen, heeft effect. Een beleefd mailtje dat bij de studie-adviseur en de directeur van de opleiding psychologie niet bekend was dat ik problemen had ondervonden. True: volgens mijn tutor (en mijn ervaringen) kan een studie-adviseur niet veel voor mij betekenen. Bij de directeur onderwijs kom je niet 'zomaar' terecht. Maar nu dan toch en om een lang verhaal kort te maken: aanstaande dinsdag ga ik bij een hoogleraar van economie praten. Over de mogelijkheden om twee studies te doen. Ik heb goede hoop. Ik zit sowieso hoog genoeg in de 'voedselketen' en de radio wil in september misschien een follow-up doen. De UU kan het zich - lijkt me - niet permitteren om wat betreft talentonderwijs negatief in het nieuws te komen. Ze vinden zelf dat ze daar al behoorlijk goed mee bezig zijn. Daar zijn de meningen dan een beetje over verdeeld...

Wat ik ook gedaan heb in de afgelopen paar weken, is een beroepskeuzetest bij BLCC loopbaanbegeleiding. Dit was me (via een oom) gratis aangeboden. Als goed Nederlander moest ik daar natuurlijk gebruik van maken ;). Dit was behoorlijk interessant. Vanuit de psychologie vind ik het sowieso al leuk om zo'n vragenlijst te zien en het gesprek met Jef was erg gezellig. Daarbij was het ook nog nuttig. De conclusie was eigenlijk dat ik een redelijk brede interesse heb (vandaar misschien ook dat idiote vakkenpakket op de middelbare school!) Qua vaardigheden met name sociaal en analytisch. Dat verklaart misschien weer waarom ik zo hoog scoorde op de Taalkunde Olympiade. Kijkend naar banen, moet ik vooral iets gaan doen waarin ik breed aan de slag kan. Zowel dus qua interesse, als qua takenpakket. Ik zou bijvoorbeeld wel graag schrijven over het vakgebied waarin ik werkzaam ben, om het voor anderen leuk/begrijpelijk te maken. Maar ik zou niet alleen maar willen schrijven, ook al is het over veel verschillende onderwerpen. Tot slot was het belangrijk dat ik iets maatschappelijk nuttigs ging doen. Ofwel op 'mens'-niveau, dus begeleiding, therapeut o.i.d. Ofwel meer op 'wereld'-niveau, dus meer richting ontwikkeling en de internationale wereld. Op zich kon ik me allemaal best goed vinden in die resultaten. Het komt ook allemaal duidelijk ergens vandaan en ik heb geen 'rare' uitschieters. Dus eigenlijk ben ik zo slecht nog niet bezig :). Een heel prettige gedachte. Als ik twee studies kan doen, zal ik automatisch wel de benodigde breedheid en uitdaging vinden, dus mijn plan om economie en sociale psychologie te doen, kan rustig blijven bestaan. Best handig, nu dat gesprek met die hoogleraar eraan zit te komen!

Ik heb zelf alleen een beroepskeuzetest gehad, maar een volledig traject is iets breder:
beroepskeuze test
loopbaanwaarden
Kolb -leerstijlen
360 graden feedback
functie interviews/meelopen
keuze profiel en actieplan

Ook behoorlijk interessant, lijkt me. Voorlopig ga ik ervan uit dat ik het zelf wel red. Zo niet, dan weet ik weer waar ik moet zijn. Www.blcc.nl En ja, dat is reclame. Maar het was ook echt een fijn en nuttig gesprek. Kan hetniedereen aanraden die in de knoop zit met studiekeuze/loopbaan en alles wat erbij komt kijken.

2 opmerkingen:

  1. Hoi Ellen,
    Wat heb je de laatste maanden een hoop meegemaakt zeg! Ik hoop dat je weer beter loopt en geen pijn meer hebt en dat ale uitslagen gunstig zijn.
    Goed dat je weer gaat studeren en dat je aandacht vraagt voor je hoogbegaafd zijn bij het studeren.
    Vanuit het IHBV ben ik ook met dat thema bezig en heb inmiddels al tweemaal een workshop gegeven bij de Open Universiteit voor hoogbegaafde studenten.
    Verder gaan Ron Hameleers en ik samen een presentatie geven over hoogbegaafde studenten op een congres over excellentie in het HO (CEEHEB) in oktober.
    Er moet nog heel wat gebeuren in het HO op dit terrein.
    Heb je deze al gelezen over Sho Yano:
    http://articles.chicagotribune.com/2012-06-03/news/ct-met-boy-wonder-20120603_1_yano-medical-degree-medical-team
    Met dit mooie citaat erin:
    "Why would being allowed to challenge yourself be considered more damaging than being totally bored?"

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoi Ellen,

    Officieel net iets te laat voor het nieuwe academisch jaar, maar heb je wel eens naar de opleiding kunstmatige intelligentie gekeken? Het is een relatief kleine opleiding met iets van 80 eerstejaars en biedt daarnaast heel veel mogelijkheid tot eigen invulling. Van wiskunde, logica en informatica naar taalkunde en psychologie of filosofie, je hebt het voor een groot deel zelf in de hand. Mijn ervaring is dat je weinig last hebt van collegeverplichtingen, hoewel het inleveren van huiswerkopgaven wel vaak een positief effect heeft op je eindcijfer.
    Neem eens een kijkje op: http://www.uu.nl/faculty/humanities/nl/Onderwijs/bacheloropleidingen/kunstmatigeintelligentie/Pages/default.aspx

    BeantwoordenVerwijderen