maandag 7 februari 2011

Studie, o studie.

December 2010


Zo langzaamaan begint de twijfel over mijn studiekeuze te komen. Op de universiteit loopt het allemaal niet echt lekker, maar ik kan niet echt mijn vinger op de zere plek leggen. Vind ik interessant? Nou, nee, niet echt, maar dat kan ook aan mijn gebrek aan motivatie liggen. Ligt het probleem bij de universiteit? Ik weet niet of hét probleem bij de uni ligt, maar daar is in ieder geval éen probleem. Wat ik ook wil, steeds weer loop ik tegen een muur aan, omdat docenten, coördinatoren en andere begeleiders hun prioriteiten heel ergens anders hebben liggen. Maar hoewel het moeite kost, het lukt wel steeds. Dus dat kan de reden van mijn onvrede eigenlijk niet zijn.
Uiteindelijk denk ik dat mijn grootste probleem mijn motivatie is. Zoals het nu gaat, krijg ik mezelf totaal niet gemotiveerd voor, nouja, wat dan ook. Niet voor een verslag, niet voor tentamen en al helemaal niet voor de colleges, waar ik dan ook zelden of nooit te vinden ben. Nu moet gezegd worden, dat dat op zich niet zo erg is. Mijn vakken lijk ik wel te halen. Toch verval ik weer in verveling en onrust. Naar mijn smaak zit ik weer veel te vaak een avondje "niks te doen" achter de computer. Dat geeft geen voldoening, omdat ik dan naar mijn eigen mening niks nuttigs heb gedaan en er ook niet van heb ontspannen. Zo schiet het schrijven op deze blog er nog wel eens (ten onrechte) bij in. Zonde, natuurlijk, want als ik aan een stuk begin, vind ik het schrijven ook spontaan weer leuk. Maarde motivatie om ergens aan te beginnen is er niet. Als ik een opdracht moet maken, moet ik zonder computer en met alleen mijn boeken in de bibliotheek gaan zitten. Of liever nog; bij mijn vriend. Die dan telkens als ik mompel dat ik op ga houden voor vandaag, mijn geweten speelt en me eraan helpt herinneren dat ik mijn eigen doelen niet gehaald heb. Maar zélf de motivatie vinden en de dingen die ik moet doen, niet alleen doen omdat ze nu eenmaal verplicht zijn, dat lukt niet.
Dat zorgt ervoor dat ik mijn studiekeuze heroverweeg. Met twee studies die maar matig interessant en niet al te lastig zijn en daar bovenop nog een universiteit die alles behalve meewerkt, ís dat ook niet makkelijk. En dus vraag ik me af of ik niet iets anders moet doen. Een interessantere studie. Een moeilijkere. En het liefst op een plek waar ik meer mogelijkheden krijg. Hoewel ik voor mezelf had besloten dat ik een specifieke in plaats van (heel) brede opleiding zou doen, wil ik nu toch weer een brede opleiding overwegen. Je moet iets. De komende tijd ga ik eens lekker rondkijken. En wie weet, vind ik mijn motivatie weer terug. Die moet toch érgens zijn gebleven!

7 opmerkingen:

  1. Hoi Ellen
    Heel herkenbaar: uni biedt weinig extra's als je met je kop boven t maaiveld uit komt. Dus dat moet je zelf regelen, zoals je al probeert met 2 studies. Harvard is ook een optie, maar tja, niet goedkoop. Als je verdieping zoekt, dan kan ik je een studentassistentschap aanraden. Van de mainstreamprogramma's hoef je t niet te hebben, ook niet bij een andere studie. Binnen een studentschap kan je (ff goed zoeken) vaak leuke uitzoekklussen krijgen. Zo heb ik (voor studie geneeskunde) onderzoek op de OK gedaan (kom je daar ook eens als 2ejaars), en verder werkgroepen gedoceerd (voor studie filosofie). Dit soort klussen (jaaaa ze betalen ook nog!) dwingen je dieper / breder te kijken op een manier waar je energie van krijgt. k Hoop dat je wat leuks vindt!
    groet
    Jo

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ha Ellen,

    heb net het boek uit, iq te koop. herkenbaar, al heb ik niet zo'n hoofdpijn-iq als jij. ik ben 'gewoon' hoogbegaafd :)

    Ik heb toevallig ook aan de UU gestudeerd, ik werd daar niet erg blij van. Maar of dat aan de UU lag, of aan het schoolsysteem an sich?
    Ben in elk geval overgestapt op de OU, en, met de kanttekening dat ik net ben begonnen, dit bevalt prima. Kan alles in mijn eigen tempo doen (ik heb er een deeltijdbaan en wat freelance werkzaamheden naast) en ik word eindelijk uitgedaagd om het lekkker zelf uit te zoeken!

    Daarbij moet ik wel zeggen, ik ben de 30 gepasseerd. Het studentenleven meemaken is ook wat waard, en dat heb ik gelukkig ook gedaan.

    succes verder!

    groeten
    susan

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hoi Ellen,

    ik weet niet of jouw universiteit een Honours College aanbiedt en of je je daarvoor nog kunt aanmelden, maar dat is een verbredend en verdiepend programma dat je naast je reguliere studie volgt. Bij ons aan de uni krijg je extra vakken die betrekking hebben op debatteren, academisch schrijven, onderzoeksstage en nog wat dingen. Misschien de moeite waard om eens naar te zoeken!
    Verder, student-assistentschap kan ook heel leuk zijn, maar meestal moet je dan al wel je propedeuse gehaald hebben (bij mijn opleiding tenminste) en bij ons beginnen de klussen vaak pas interessant te worden vanaf het 3e jaar. Dat neemt niet weg dat het in Utrecht heel anders kan zijn.
    Tot slot, je minor in het 3e jaar. Zoals je nu over je studie praat, lijkt het me voor jou een goed idee om een verbredende minor te volgen of misschien zelf een vakkenpakket samen te stellen (evt aan een andere uni). Maar dan moet je nog even volhouden.

    Groetjes,
    Juliëtte

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hoi Ellen,

    Ik heb bij de opening van de boekenweek bij kantoorboekhandel van Grinsven je boek gekocht. Ik heb het nu uit. Ik heb heel wat geleerd over jou en je hoogbegaafdheid, ook via deze site. Ik hoop dat je toch nog wat plezier krijgt in de twee studies die je nu volgt. Want dat is heel belangrijk!

    Groetjes, Carla

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hoi Ellen,
    Jullie boek lag in onze bibliotheek in Delft en ik heb het meteen gekocht. Ik ben het nu aan het lezen. Goed hoor! Echt super dat je ouders en jij dit hebben geschreven. Er moet nog zoveel worden uitgelegd.
    Ik werk voor het Instituut Hoogbegaafdheid Volwassenen (IHBV, opgericht in mei 2010) en schreef in 2007 met Sieuwke Ronner het boek: Ongeleide projectielen op koers, over werken en leven met hoogbegaafdheid.
    Bij het IHBV zijn de hoogbegaafde studenten ook een belangrijke groep om mee an de slag te gaan. Aandacht vragen op de universiteiten en hogescholen voor deze groep en hun bijzondere behoeften.
    Mocht je met ons mee willen denken over projecten, laat dat dan weten! Je kunt mijn eigen website vinden op noksnauta.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. University College Utrecht. Of de Roosevelt. In ieder geval een University College. Dat heb ik gedaan en het onderwijs daar was alles waar ik ooit over gedroomd had (afgezien van dat enkele verplichte vak). Nu zit ik voor mijn master op een gewone uni, en daar heb ik hetzelfde als jij. Op UCU verwachten de docenten meer, en de studenten ook. Klassen bestaan uit maximaal 25 studenten, en discussies zijn een essentieel onderdeel van die lessen. Ik heb Humanities gedaan (letteren), en daar komen weinig tentamens voor. Wel heel veel essays, voornamelijk over onderwerpen die je zelf mag bedenken (binnen grenzen). Ik heb daar zelfs een docente gehad die mij na een aantal lessen vroeg of ik misschien wat extra uitdaging wilde. Ik kan het je 100% aanraden.

    Emmi

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Uit onderzoek blijkt dat studenten met name in het eerste jaar afhaken. Daarom worden op de meeste universiteiten studenten het eerste jaar intensief "gemotiveerd" met verplicht huiswerk, etc. Dat zou in het 2e jaar minder moeten worden. Je zegt het zelf al: het probleem ligt niet bij de universiteit. Natuurlijk, als je de studies echt niet interessant vindt moet je switchen. Maar verwacht niet dat een andere studie je wel voldoende uitdagingen gaat geven. Zelf heb ik de TU-Delft op dezelfde manier doorlopen zoals jij beschrijft: nauwelijks college volgen, de dag voor een tentamen beginnen met de stof doornemen. Gelukkig heb ik andere uitdagingen ontdekt die niets met de studie te maken hadden. Voor mij was dat programmeren en internet (dit was 20 jaar geleden, het world-wide-web bestond nog niet). Daarnaast ben ik studentassistent geworden, en heb ik een aantal leuke bijbaantjes gedaan (oa op de IT afdeling van mijn faculteit en de TU-bieb). Dus zoek je uitdagingen buiten je studie. Je hebt de luxe dat je tijd over hebt, gebruik die dan voor dingen waar je blij van wordt. Probeer te excelleren in muziek maken, schrijf een boek (iets dikker dan het vorige graag) of wordt lid van een debatteam. Zoek de uitdagingen niet in de dingen die je al kunt (leren, kennis vergaren) maar ontwikkel jezelf.

    En je motivatieprobleem, dat is een lastige. Ik heb er zelf nog steeds last van, nu op mijn werk. Alleen met de deadline in zicht komt er echt iets goeds op papier. Dit heeft ook te maken met je eigen persoonlijkheidsmodel (zie Enneagram en Myers-Briggs op http://www.carrieretijger.nl/functioneren/ontwikkelen/persoonlijkheidsmodellen). Vaak hebben mensen in basis een hele andere houding dan wanneer ze onder druk staan. Waarschijnlijk ben jij in basis een afwachtende waarnemer, maar onder druk wordt je een perfectionistische streber. De kunst is dan om voor jezelf de druk op te bouwen ruim voordat je iets af moet hebben. Goede zelfkennis is heel belangrijk. De Baak heeft hier goede cursussen voor, maar die zijn meer gericht op het bedrijfsleven (en daarom vaak prijzig).

    Sterkte met het maken van de juiste keuzes. Je bent de regiseur van je eigen leven, en de brenger van je eigen geluk. Ga niet zitten wachten tot het allemaal beter wordt, maar ga actief op zoek naar dat wat je voldoening geeft.

    Richard

    BeantwoordenVerwijderen