dinsdag 20 september 2011

Zo niet meer.

Jaja. Het is me een jaartje wel geweest. Het hele concept 'studeren' is me tot nog toe niet echt goed bevallen. Beetje met je neus in de boeken zitten, beetje opdrachtjes maken, beetje achter de kassa zitten, af en toe eens naar je studentenvereniging toe. Mwah. Dat had ook te maken met de wanneer waarop het onderwijs werd gegeven.
Eerder al heb ik het gehad over de - voor mij - vreselijke manier van lesgeven. De docenten en hoe ontzettend schools het allemaal is. Ik zit toch verdorie niet meer op de basisschool! Ook wordt het volgen van twee studies lastig gemaakt. Tentamen? Ja, daar mag je écht geen college voor missen. College gemist? Jammer, vak niet gehaald. Want een andere studie is geen geldige reden. Jammer vind ik dat. De universiteit zou dé plek moeten zijn waar talent welkom is. En talent houdt voor mij ook in de mensen zelf keuze hebben in hoe en wat ze studeren. Wanneer het in discussies gaat over talent op universiteiten, komen ze telkens aan met de honours-programma's (hier heeft bijna iedere universiteit last van). Prima programma's en inderdaad voor de meer getalenteerde en gemotiveerde leerling. Wat ik alleen jammer vind, is dat het tijd kost. En niet tijd die normaal in "studietijd" zou vallen (dus de gewone doordeweekse uren). Nee. Of in ieder geval bij psychogie en het universiteitsbrede honours-programma niet. De honours bijeenkomsten zijn 's avonds. Want je zou maar colleges missen van je studie. Oei!
Zonde, want die avonden zijn nou net de momenten waarop ik niet zomaar tijd heb. Overdag, ja tuurlijk, dat studeren is niet per se wat tijd kost. Maar de avonden zijn de momenten waarop je met je vrienden af kunt spreken, naar je studentenvereniging kan gaan (in mijn geval voor een heel verantwoorde lezing en niet eens om te zuipen ;)). Avonden zijn zo waardevol.
Het staat iedereen natuurlijk vrij om zich wel of niet voor een honoursprogramma in te schrijven. Maar hoe zit het dan met studenten die zich op een andere manier willen profileren? Studenten met een dubbele bachelor wordt het leven praktisch onmogelijk gemaakt en van stimulans is al helemaal geen sprake. Ik overwoog bijvoorbeeld om economie te gaan studeren (ipv taalwetenschap, wat ik heb laten vallen) en stuurde daarvoor een e-mail naar de studieadviseur van economie. Of er veel verplichte colleges zijn en of daar weinig mee te regelen is. De reactie die ik terugkreeg was niet alleen dat er verplichte colleges zijn en dat daar absoluut NIETS mee te regelen is. Er kwam nog een opmerking bij dat het hem sowieso geen goed idee leek, meerdere studies. Veel te zwaar.
Pardon? Ik was degene die dit al eens geprobeerd heeft. Ik wéét dat het qua studielast voor mij geen probleem is om twee studies te doen. Ik heb het immers al eens gedaan. En dat had ik er in mijn mailtje bij gezet. Wie is die man dan om voor mij te beslissen dat dat niet gaat?
En zo stuitte ik steeds weer op onbegrip. Bij studieadviseurs, werkgroepdocenten, vakdocenten, cursuscoördinatoren. Bij iedereen. En waar was het allemaal, telkens weer, op terug te voeren? Regeltjes. "Het mag gewoon niet." Ik vind dat niet de manier om met talent om te gaan. Bedrijven willen dolgraag mensen met een bredere en toch goede opleiding hebben. Maar universiteiten maken het moeilijk om dat soort mensen ook af te leveren. En zeker nu het volgen van een tweede studie ná een andere opleiding schoftig duur gaat worden, vind ik het belachelijk dat het volgen van twee studies náast elkaar zo mogelijk nog lastiger is. Ik voel me niet welkom en ook niet serieus genomen. Zo wil ik niet verder op de universiteit. Niet zo, maar hoe het dan wel moet? Daar ben ik nog niet uit. Wie het weet mag het zeggen!

9 opmerkingen:

  1. Ik denk dat je toch de verkeerde universiteit hebt gekozen om 2 studies tegelijk doen. Ze maken het je gewoon onmogelijk. Je begint nu toch aan je tweede jaar? Als ze dan nog steeds colleges verplicht stellen zou ik serieus overwegen te switchen naar een andere uni.

    Vergelijk:

    http://www.uu.nl/university/bachelors/nl/biologie/meerweten/faq/Pages/tweestudies.aspx
    http://www.studereninleiden.nl/vraag-en-antwoord/viewthread/106/#131
    http://www.studereninleiden.nl/universiteit/dubbele-bachelor/
    http://www.rug.nl/wiskunde/onderwijs/flexbachelor/wisnat
    http://www.eur.nl/minor/faq/#TWEE
    http://www.eur.nl/essc/in_en_uitschrijven/collegegeld/als_je_meerdere_studies_volgt/

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Kun je niet starten aan de Open Universiteit? Daar kun je gewoon in modules werken, op je eigen tempo, wanneer jij het wilt. Na elke module volgt een tentamen waarna je weer een module verder kunt.
    Misschien eens opzoeken?

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Griet De Ceuster3 oktober 2011 om 13:22

    Hallo Ellen,
    Kom naar Leuven, ik doceer hier (af en toe) en ik kan je wel wegwijs maken. 't Is ook spannend in het buitenland, haha.
    Ik heb hier vroeger 2 studies gecombineerd en eventjes zelfs 3. Gaat allemaal vanzelf hier, en dat was dan nog in de tijd dat het allemaal veel moeilijker te regelen viel. Ik heb ook een jaar in Delft gezeten, en ik vond het daar ook een basisschool.
    Groetjes,
    Griet

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Haha, bedankt voor de tips allemaal :)
    Voorlopig is de Open Universiteit voor mij - helaas - te duur. Maar in de toekomst vind ik dat zeker een optie.
    Wat betreft de dubbele bachelors, ik heb absoluut de verkeerde universiteit gekozen wat dat betreft. Ik weet dat het in ieder geval in Leiden goed te doen is. De enige dubbele bachelor die zowat iedere universiteit aanbiedt (en waar ook Utrecht écht een goed programma heeft) is wis- en natuurkunde. En dat interesseert me gewoon niet zoveel. Biologie en scheikunde of wiskunde en andere combinaties van die vakken zullen daar ook beter mogelijk zijn. Buiten bèta vinden de faculteiten het jammer genoeg nog steeds onzin...
    En goh, Leuven, daar heb ik nou echt nog nooit over nagedacht ;). Moet je daar Frans voor spreken?

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hoi Ellen,

    Ik ben bezig met mijn PWS dat gaat over onderpresteren en richt me daarbij ook sterk op hoogbegaafde onderpresteerders. Nu heb jij in je boek een mooi stuk geschreven over jouw ideale school en ik vroeg mij af of je misschien een (zakelijk) mailadres heb waar ik misschien wat vragen voor je naar kan sturen. Ik ben namelijk erg benieuwd naar jou mening over hoe hoogbegaafden het beste gemotiveerd kunnen worden in de klas.

    Groetjes,

    Roos de Jong

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hallo Roos,
      Dat mag natuurlijk. Je kunt je vragen sturen naar ellen@bookaccino.nl
      Leuk onderwerp trouwens! Valt dat onder een specifiek vak, of helemaal niet?

      Verwijderen
  6. Inderdaad is Leiden een prima optie! Twee of drie studies uit natuurkunde, sterrenkunde, informatica en wiskunde worden door veel mensen gecombineerd. Daarnaast heb ik ook mensen gehoord over taalwetenschap en wiskunde, wiskunde en rechten, taalwetenschap en talen en culturen van Latijns-Amerika. Roostertechnisch kan het een uitdaging zijn en op iedere universiteit, faculteit en opleiding ben je weer afhankelijk van individuen. Ik hoor tot nu toe echter alleen maar goede verhalen over het combineren van studies.
    Succes met je verdere keuzes!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Wow, hier heb ik precies ook over geschreven een tijdje geleden! :P Herken me er dus helemaal in!
    http://kiwiblog.nl/2011/12/vervelende-studie/

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Dr. Itua geneest mijn HIV, ik ben al 10 jaar een ARV Consumptie. Ik heb mijn best gedaan totdat ik Dr. Itua tegenkwam op de blogsite. Ik heb hem ge-e-mailen over mijn gegevens over mijn hiv en mijn locatie. Ik heb alles aan hem uitgelegd en hij vertelde me dat er niets is om bang voor te zijn dat hij me zal genezen , mij schenk me garantie, ik vraag me om dingen te betalen, dus als ik genezen ben, zal ik dankbaarheid tonen. Ik weet niet hoe ik het moet doen Dr. Itua. Ik kreeg zijn kruidengeneesmiddel via EMS Courier-service die bij mij op kantoor kwam 5 werkdagen. Het is een goede man en ik ken hem voor zijn goede werk. Mijn grootmoeder roept hem op om hem en mijn vrienden te waarderen, dat is een vreugde voor mij dat ik vrij ben van het nemen van pillen en dat dikke schoonheid een nachtmerrie is .je zult begrijpen waar ik het over heb als je hetzelfde probleem had ik was zijn agenda ook dat hij me onlangs stuurde, hij geneest een hele aardige ziekte zoals, kanker, herpes, fibromyalgie, hiv, hepatitis B, lever / nier Inflamatory, Epilepsy, Infertility, Fibroid, Diabetes, Dercum, Copd, en brengen ook Ex Lover terug .. Hier zijn Contact .drituaher balcenter @ gmail.com Of Whats_app-nummer +2348149277967

    BeantwoordenVerwijderen